The Irishman: Ρόμπερτ Ντε Νίρο – Αλ Πατσίνο

The Irishman: Ρόμπερτ Ντε Νίρο – Αλ Πατσίνο

Όλα όσα σημαίνει για το σινεμά η επανένωσή τους

Κάποιος προτιμάει τον Ντε Νίρο. Άλλος τον Πατσίνο. Αυτό είναι περί ορέξεως. Κανείς δεν θα διαφωνήσει, όμως, ότι οι δύο τους είναι από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς τους. Ο Μάρτιν Σκορτσέζε τούς φέρνει μαζί για τέταρτη φορά στην καριέρα τους στην ταινία The Irishman. Και αυτό ίσως είναι εξίσου σημαντικό με την ίδια την ταινία.  

Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο και ο Αλ Πατσίνο συναντήθηκαν τρεις φορές κινηματογραφικά στο παρελθόν: Η πρώτη ήταν στην ταινία «Νονός 2», όπου δεν μοιράζονται καμία σκηνή. Αλλά η ταινία είναι αυτή που είναι και θα τη δεις έτσι κι αλλιώς.

Η δεύτερη είναι στην ταινία «Heat», ένα αστυνομικό θρίλερ του Μάικλ Μαν, που αναμφίβολα ανέβηκε πολλές σκάλες λόγω της παρουσίας τους και της πρώτης κοινής σκηνής τους στην ιστορία του κινηματογράφου. Θα την έβλεπες ούτως ή άλλως, αλλά λόγω της σκηνής, θα τη δεις και θα την ξαναδείς.  

Η περίφημη αυτή σκηνή, στην οποία οι δύο αντίπαλοι (αστυνομικός ο Πατσίνο, κακοποιός ο Ντε Νίρο) κάθονται να κουβεντιάσουν ήρεμα και να προσπαθήσουν να καταλάβουν καλύτερα ο ένας τον άλλον, σύμφωνα με τον αστικό μύθο δεν γυρίστηκε ποτέ. ‘Η μάλλον γυρίστηκε, αλλά οι δύο τους επέλεξαν να τη γυρίσουν χωριστά. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο Μάικλ Μαν, το αρνήθηκε, είπε ότι η σκηνή γυρίστηκε με τους δύο τους παρόντες και αποκάλυψε ότι κανείς από τους δύο δεν την είχε προβάρει…

«Η ιδέα να μην προβάρουμε τη σκηνή ήταν του Μπομπ (Ντε Νίρο)», έχει πει ο Πατσίνο. «Θέλαμε να είναι όσο πιο φυσική γίνεται κι έπειτα δεν υπήρχε κίνηση, απλώς θα μιλάγαμε». Ο Μαν έχει διηγηθεί πώς τραβήχτηκε η σκηνή, με μια και μοναδική λήψη. «Είχα τρεις κάμερες: Μια πάνω από κάθε έναν τους και μια να τραβάει προφίλ, αλλά αυτά τα πλάνα δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ. Αργότερα παρατήρησα πώς λειτούργησαν: Όταν ο ένας κουνούσε έστω και λίγο το σώμα του, κουνιόταν ανεπαίσθητα και ο άλλος».

Όλα αυτά έγιναν στο κάπως μακρινό πλέον 1995. Και μετά ήρθε το «Righteous Kill», το 2008.

Στην πρεμιέρα της ταινίας στη Ρώμη, ανάμεσα στο ενθουσιασμένο πλήθος που φώναζε τα ονόματά τους, ο Ντε Νίρο γύρισε στον Πατσίνο και του είπε: «Σπουδαία αντίδραση, αλλά θα ήταν πολύ ωραία αν ήμασταν εδώ για μια ταινία για την οποία θα αισθανόμασταν περήφανοι. Την επόμενη φορά θα κάνουμε μια που να μας αρέσει».

Η επόμενη φορά ήρθε φέτος και τους την έδωσε ο Μάρτιν Σκορτσέζε με το «Irishman», που έκανε πρεμιέρα στις 27 Σεπτεμβρίου και οι κριτικές που πήρε είναι διθυραμβικές. «Είναι ο Μπομπ (Ντε Νίρο) και ο Μάρτυ (Σκορτσέζε) σε έναν κόσμο που καταλαβαίνουν, που έχουν ερευνήσει και που τον ξέρουν καλύτερα από οποιονδήποτε», λέει ο Πατσίνο. Μια ταινία που σηματοδοτεί την επιστροφή και του ίδιου του Σκορτσέζε στο σινεμά, μετά από αρκετά χρόνια, και της οποίας το μπάτζετ έφτασε τα 175 εκατομμύρια δολάρια, ποσό ρεκόρ για το Netflix που έκανε την παραγωγή.

«Δεν πίστευα ότι θα γίνει ποτέ αυτή η ταινία», λέει ο Πατσίνο στο Variety. «Ήταν μια πολύ καλή ιδέα από την αρχή, αλλά έχουμε δει πολλές καλές ιδέες να έρχονται και να φεύγουν». Ο Ντε Νίρο από την πλευρά του ήταν αποφασισμένος να δει την ταινία να γίνεται πραγματικότητα. Ήταν, άλλωστε δική του ιδέα να μεταφερθεί στον κινηματογράφο το βιβλίο «I Heard You Paint Houses», το οποίο είχε βρει όταν έκανε την έρευνά του για ένα άλλο βιβλίο -σχετικό κι αυτό με τη Μαφία- το οποίο θα γινόταν σενάριο για μια άλλη ταινία, στην Paramount. Όταν διάβασε το «I Heard You Paint Houses», ενθουσιάστηκε και πήγε αμέσως στον Σκορτσέζε, με τον οποίο συνεργάζονται εδώ και χρόνια. Κι αυτός συμφώνησε ότι αυτή θα ήταν η ταινία τους.

Μια παράδοξη συμμαχία

Η ταινία χρησιμοποιεί την τεχνολογία που επιτρέπει στους χαρακτήρες να δείχνουν πιο νέοι, ώστε να μπορεί να «πηγαινοέρχεται» με άνεση μπρος-πίσω στις δεκαετίες. Αυτό απορρόφησε μεγάλο μέρος του τεράστιου μπάτζετ και ήταν που τελικά οδήγησε την ταινία στο Netflix και εκτός του παραδοσιακού συστήματος του Χόλιγουντ. Η Paramount αγχώθηκε με το κόστος και «ανάγκασε» τον Σκορτσέζε να απευθυνθεί στο Netflix. Το οποίο είπε «ναι».

Ο Σκορτσέζε εξηγεί: «Έπρεπε να κάνουμε μια ακριβή ταινία. Η βιομηχανία αλλάζει από ώρα σε ώρα -όχι απαραίτητα προς το καλύτερο- και πολλοί από εκείνους στους οποίους θα είχαμε απευθυνθεί στο παρελθόν, σήμερα δεν είναι καν βιώσιμοι. Έτσι, πήγαμε στο Netflix. Και συμφωνήσαμε σε όλα. Κυρίως στο ότι όλοι θέλαμε να κάνουμε την ίδια ταινία.

Ήταν μια παράδοξη συμμαχία που έφερε μαζί τον Σκορτσέζε, έναν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του παραδοσιακού κινηματογράφου, με την πλατφόρμα που τον απειλεί. ΟΙ διαφωνίες ήταν πολλές στον τομέα της διανομής: Παραδοσιακά οι ταινίες μένουν στους κινηματογράφους 90 μέρες πριν πάνε σε κάποια πλατφόρμα. Το Netflix συμφώνησε -κατά παραβίαση της δικής του πρακτικής- να αφήσει το Irishman στις αίθουσες για 45 μέρες πριν το ανεβάσει στην πλατφόρμα του.

Και βέβαια είναι και τα Όσκαρ

Το Nerflix θέλει να σπρώξει το «The Irishman» στα φετινά βραβεία Όσκαρ, όπου ελπίζει σε υποψηφιότητες τόσο για καλύτερη ταινία, όσο και για σκηνοθεσία αλλά και τις ερμηνείες των Ντε Νίρο και Πατσίνο. Οι υπέρμαχοι του παραδοσιακού κινηματογράφου θέλουν να πετάξουν το Netflix από τα βραβεία, ιδιαίτερα μετά τον περσινό θρίαμβο του Roma, του Αλφόνσο Κουαρόν. Ο Σκορτσέζε τούς χαλάει τα σχέδια. Το Irishman είναι «πολύ μεγάλο» για να αγνοηθεί.

Η συνεργασία του σκηνοθέτη με την πλατφόρμα, έφερε τα πάνω-κάτω: Πολλοί σημαντικοί σκηνοθέτες απευθύνονται πλέον σε αυτήν για να γυρίσουν τις ταινίες τους. Αν το Netflix θα καταφέρει να ανταπεξέλθει μέχρι τέλους στις απαιτήσεις -οικονομικές βασικά- αυτής της υπόθεσης, είναι μια άλλη ιστορία.   

Σχετικά Άρθρα

Γιάννης Μπέζος: Βραδινή έξοδος στο θέατρο στην πρεμιέρα της συζύγου του
Ψυχαγωγία / Σινεμά-Θέατρο

Γιάννης Μπέζος: Βραδινή έξοδος στο θέατρο στην πρεμιέρα της συζύγου του

To βράδυ της Τρίτης πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα της παράστασης, «Αέρας» στο Θέατρο Ιλίσια.

Λαζόπουλος, Μπέζος, Χαϊκάλης στον Παπαδάκη
Ψυχαγωγία / Σινεμά-Θέατρο

Λαζόπουλος, Μπέζος, Χαϊκάλης στον Παπαδάκη

Για τις ανάγκες του Θεατρικού έργου «Βρε καλώς τους» που ανεβαίνει την Παρασκευή 25/10 στο θέατρο Βρετάνια

Joker : Η ακατάλληλη ταινία, οι έφοδοι της αστυνομίας
Ψυχαγωγία / Σινεμά-Θέατρο

Joker : Η ακατάλληλη ταινία, οι έφοδοι της αστυνομίας

Η ταινία Joker έχει προκαλέσει θύελλα μετά την επέμβαση της αστυνομίας σε δύο κινηματογράφους της Αθήνας