Ποιος ήταν ο Hans Christian Gram που τιμά η Google στο σημερινό της doodle

Αφιερωμένο στον σπουδαίο Δανό μικροβιολόγο είναι το σημερινό doodle της Google

Τον Δανό μικροβιολόγο Hans Christian Gram (Χανς Κρίστιαν Γκραμ) τιμά η Google στο σημερινό της doodle, καθώς υπήρξε ένας σπουδαίος επιστήμονας και γεννήθηκε σαν σήμερα.

Ο Δανός μικροβιολόγος Χανς Κρίστιαν Γκραμ έμεινε στην ιστορία της Ιατρικής, επειδή ανακάλυψε την μέθοδο χρώσης των βακτηρίων, με την οποία τα διέκρινε σε δύο κατηγορίες: θετικά και αρνητικά (1884). Αργότερα ανακαλύφθηκε ότι οι κατηγορίες αυτές αντιδρούν διαφορετικά στα αντιβιοτικά (1940). Η μέθοδός του αυτή χρησιμοποιείται ακόμη για τον εντοπισμό και την ταξινόμηση διαφορετικών τύπων βακτηρίων. Η μέθοδος του πήρε το όνομά του και ονομάζεται «Χρώση κατά Γκραμ» («Gram Stain»).

Ο Hans Christian Gram γεννήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου 1853 στην Κοπεγχάγη. Σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και μετά την αποφοίτησή του το 1878, ταξίδεψε στην Ευρώπη, όπου επέκτεινε τις γνώσεις και την εμπειρία του στην βακτηριολογία και τη φαρμακολογία. Ενώ εργαζόταν στο εργαστήριο του Γερμανού μικροβιολόγου Καρλ Φριντλέντερ, διαπίστωσε ότι η επεξεργασία ενός επιχρίσματος βακτηρίων με κρυσταλλική ιώδη χρώση, ακολουθούμενη από διάλυμα ιωδίου και ένα οργανικό διαλύτη, αποκάλυπτε διαφορές στη δομή και τη βιοχημική λειτουργία διαφόρων δειγμάτων.

Ο Γκραμ δημοσίευσε τα ευρήματά του σε επιστημονικό περιοδικό το 1884 και οι όροι «Γκραμ-θετικό» και «Γκραμ-αρνητικό» υιοθετήθηκαν από την ιατρική κοινότητα.Τα θετικά κατά Γκραμ βακτήρια εμφανίζονται πορφυρά στο μικροσκόπιο, επειδή τα κυτταρικά τοιχώματα τους είναι τόσο παχιά ώστε ο διαλύτης δεν μπορεί να τα διαπεράσει, ενώ τα κατά Γκραμ αρνητικά βακτήρια έχουν λεπτότερα κυτταρικά τοιχώματα που επιτρέπουν στον διαλύτη να απομακρύνει την χρώση.

Οι πνευμονόκοκκοι, που μπορούν να προκαλέσουν πολλές ασθένειες, ταξινομούνται ως κατά Γκραμ θετικοί.

Στη δημοσίευσή του, ο Γκραμ είχε συμπεριλάβει και μια δήλωση: «Δημοσιεύω τη μέθοδο αυτή, αν και γνωρίζω ότι μέχρι τώρα είναι πολύ ελαττωματική και ατελής. Ελπίζω ότι στα χέρια άλλων ερευνητών θα αποδειχθεί χρήσιμη». Αυτό το απλό τεστ, ωστόσο, αποδείχθηκε ευρέως εφαρμόσιμο τα επόμενα χρόνια και εξακολουθεί να χρησιμοποιείται και σήμερα, περισσότερο από έναν αιώνα αργότερα.

Ο Hans Christian Gram πέθανε στην Κοπεγχάγη στις 14 Νοεμβρίου 1938, σε ηλικία 85 ετών.